استرس و افزایش وزن

چگونه می توان افزایش وزن ناشی از استرس را کنترل کرد؟

وقتی استرس وجود دارد، ممکن است غذا خوردن به صورتی سالم دشوار باشد. همچنین در مواقعی که استرس به مقدار زیاد موجود است، اقدام به غذا خوردن برای ارضای نیازهای عاطفی انجام می شود. این حالت را گاه به نام غذا خوردن استرسی stress eating یا غذا خوردن عاطفی emotional eating می نامند. به ویژه احتمال دارد که در مواقع استرس حتی در صورتی که احساس گرسنگی وجود نداشته باشد انسان از غذاهای پر کالری استفاده نماید.


برای پیشگیری از افزایش وزن در مواقع استرس و کاستن از احتمال بروز چاقی ، باید استرس را تحت کنترل داشت . وقتی احساس می شود استرس کمتری وجود دارد و مسایل موجود زندگی در کنترل است، ممکن است غذا خوردن به صورت سالم و انجام عادات ورزشی آسان تر باشد.

برای مقابله با افزایش وزن مرتبط با استرس می توان از تکنیک های تدبیر استرس زیر استفاده کرد:

شناسه های اخطار دهنده استرس از جمله اضطراب،آغالش پذیری و تنش عضلانی شناسایی شود.

پیش از غذا خوردن ، باید از خود علت غذا خوردن را پرسید و مشخص کرد آیا واقعاً گرسنگی وجود دارد یا احساس استرس یا اضطراب موجود است.

در صورت وجود وسوسه غذا خوردن ، وقتی احساس گرسنگی وجود ندارد، باید به دنبال یافتن یک مشغولیت ذهنی رفت. نباید از خوردن وعده های غذایی به ویژه صبحانه غافل ماند. باید غذاهایی را که آسان مصرف می شوند شناسایی نمود و آنها را دور از دسترس قرار داد.

باید رفتار و عادات غذایی را یاد داشت نمود یا الگوهای رفتاری و ارتباطات آنها را شناخت، تا چگونگی فایق آمدن بر این الگوها روشن شود.

باید مهارت های حل مشکل را آموخت تا بتوان از این چالش موفق بیرون آمد و بر معضل پیروز شد.

برای موفق شدن و  غلبه بر استرس، باید مهارت های بسط یا تن آرامی مانند یوگا، ماساژ یا مراقبه را تمرین کرد.

باید فعالیت منظم جسمی داشت یا خود را به اجام ورزش عادت داد.

باید خواب کافی داشت.

در این موارد لازم است از تشویق و تهیج حمایتی دوستان و خانواده بر خوردار بود.

اگر شخص دچار استرس، از تکنیک های تدبیر استفاده می کند ولی به نظر می رسد این روش ها تاثیری ندارند باید به جستجوی کمک حرفه ای از طریق رواندرمانی یا مشاوره بر آید.



برچسب‌ها: استرس, افزایش وزن
|+| نوشته شده توسط در ۱۳٩۱/۱٢/٢۸ و ساعت ۱٠:٥۱ ‎ق.ظ  نظرات ()