کمبود ویتامینD

سوال:

خطرات کمبود ویتامین D چیست؟

کمبود ویتامین  D، یعنی زمانی که میزان ویتامین D در بدن بسیار پائین است، ممکن است سبب نازک ، شکنندگی یا بد شکلی استخوان ها شود. نقش ویتامین D و مقاومت انسولین ، فشار خون بالا و کرده ایمنی و نحوه ارتباط شان با بیماری قلب و سرطان در حال بررسی است.


با وجودی که در بزرگسالان ، مقدار ویتامین D که از جیره غذایی خود به دست می آورند غالباً کمتر از مقدار توصیه شده است، ولی تماس با نور خورشید نیز در این زمینه موثر است. در مورد بسیاری از بزرگسالان ، کمبود ویتامین D ، مساله خاصی به شمار نمی آید . اما، بعضی گروه ها به خصوص افرادی که پوست تیره دارند و سالمندان بالای 65 سال ممکن است از جیره غذایی خود مقدار کافی ویتامین D به دست نیاورد یا برای تولید ویتامین Dدر بدن به قدر کافی زیر آفتاب ننشینند.

مقدار توصیه شده مجاز رژیمی ویتامین D برای بزرگسالان 600 واحد بین المللی است.این مقدار برای افراد بالاتر از 70 سال سن تا 800 واحد بین المللی مجاز است. برای به دست آوردن این مقدار ویتامین D، باید غذاهایی را انتخاب کرد که سرشار از ویتامین D هستند . به عنوان مثال باید از غذاهای غنی شده مانند شیر و ماست و ماهی های چرب مانند سالمون ، قزل آلا ، تون و هالیبوت استفاده نمود.

اما در این زمینه نباید زیاده روی کرد . ثابت شده است که مصرف بیش از حد ویتامین D، نفع بیشتری ندارد.در واقع ، مصرف ویتامین D به مقدار بیش از حد مجاز ، سبب بروز مشکلات سلامتی می شود .

در صورتی که در مورد مقدار رسیدن کافی ویتامین D به بدن نگرانی موجود باشد باید در مورد جیره غذایی و احتمال نافع بودن مکمل ویتامینD با پزشک گفتگو کرد.

و نیز نگاه کنید به:

کلسیم و مکمل های کلسیم

غذا یا دارو های مکمل

 


برچسب‌ها: کمبود ویتامینd
|+| نوشته شده توسط در ۱۳٩٢/٥/۱ و ساعت ٩:۱٢ ‎ق.ظ  نظرات ()