مسمومیت با ویتامین D

مسمومست با ویتامین D یعنی چه؟ آیا شخصی که از مکمل استفاده می کند، باید نگران بروز این حالت باشد؟


مسمومیت ویتامین D ((Vitamin D toxicity که هیپرویتامینوز D نیز شناخته می شود، یک بیماری نادر و بالقوه وخیم است. این حالت، وقتی ایجاد می شود که مقدار بسیار زیادی از این ویتامین در بدن وجود داشته باشد.

مسمومیت ویتامین D، معمولاً به علت مصرف مکمل های مگادوز ویتامین D ایجاد می شود و به علت جیره غذایی یا تماس با نور خورشید به وجود نمی آید . این امر به آن علت است که بدن مقدار ویتامین D تولید شده از نور خورشید را تنظیم می کند. حتی اغذیه غنی شده نیز دارای مقدار زیادی ویتامین D نیستند.

پیامد اصلی مسمومیت ویتامین D. انباشت کلسیم در خون ( هیپر کلسمی Hyper calcemia) است. انباشت کلسیم در خون سبب ایجاد نشانه هایی از جمله،کمی اشتها، تهوع و استفراغ می گردد. ضعف، تکرر ادرار و مشکلات کلیه نیز ممکن است بروز نماید . درمان شامل است بر قطع مصرف بسیار زیاد ویتامین D. در این حالت، ممکن است پزشک مایعات داخل وریدی و دارو تجویز نماید مثل تجویز کورتیکوستروئید ها یا بیس فسفونیت ها.

ثابت شده است که مصرف روزانه 50000 واحد بین المللی ویتامین D به مدت چند ماه سبب ایجاد مسمومیت می گردد. این مقدار ویتامین D برای بسیاری از بزرگسالان چندین برابر مقدار توصیه شده 600 واحد بین المللی در روز است. گاهی برای درمان مشکلات طبی از جمله کمبود ویتامین D، از مقدار خوراکی بالاتر از میزان مجاز توصیه شده استفاده می شود ولی این مقدار مصرف فقط باید زیر نظر پزشک و به مدت کوتاه انجام گردد.

با وجودی که حتی در افراد مصرف کننده مکمل، بروز مسمومیت با ویتامین D چندان زیاد نیست ولی در صورتی که مشکلات سلامتی مانند بیماری های کبد و کلیه وجود داشته باشد و یا شخص از داروهای مدرتیازیدی استفاده نماید ممکن است احتمال خطر بروز مسمومیت بیشتر شود. مانند همیشه پیش از مصرف هر نوع مکمل ویتامین و املاح معدنی باید با پزشک به مشورت نشست.

و نیزنگاه کنید به:

کلسیم ومکمل های کلسیم

کمبود ویتامینD

 


برچسب‌ها: ویتامین d
|+| نوشته شده توسط در ۱۳٩٢/٤/۳۱ و ساعت ۱:۱٢ ‎ب.ظ  نظرات ()