آلرژی آسپیرین

فکر می کنم نسبت به آسپیرین آلرژی دارم ، نشانه های آلرژی به آسپیرین چیست؟


بروز واکنش نسبت به آسپیرین شایع است . در صورت وجود آلرژی یا حساسیت نسبت به آسپیرین ، ممکن است واکنش نسبت به سایر داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب (NSAID) از جمله ایبوپروفن (Advil،Motrin و سایرین ) و ناپروکسن (Aleveو سایرین) هم وجود داشته باشد.

آلرژی یا حساسیت نسبت به آسپیرین ، یا واکنش نسبت به سایر داروهای NSAID ممکن است سبب بروز نشانه های خفیف تا شدید شود. معمولاً ظرف چند ساعت پس از مصرف دارو، واکنش آشکار می شود . نشانه های این واکنش ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• کهیر

• خارش پوست

• آبریزش بینی

• تورم لب ها، زبان یا صورت

• سرفه ، ویزینگ یا کوتاهی نفس

• آنافیلاکسی ( واکنش نادر و آلرژیک خطرناک )

در صورت وجود آسم، پلیپ های بینی ، سینوزیت مزمن یا کهیر مزمن، در بیمار خطر بروز واکنش نسبت به آسپیرین یا  سایر داروهای NSAID افزایش می یابد. وقتی این واکنش بروز نماید، نشانه های بیماری های ذکر شده بدتر می شوند.

دچار بودن به آسم یا هر یک از این بیماری ها، نشانه آن نخواهد بود که واکنش پس از مصرف آسپیرین در بیمار ایجاد خواهد شد و یا برای پرهیز از بروز واکنش، بیمار باید از مصرف آسپیرین یا سایر داروهای NSAID پرهیز کند. اما در صورتی که پس از مصرف NSAID واکنش ایجاد شده باشد، چه این بیماری ها وجود داشته باشد و چه وجود نداشته باشد، بهتر است از مصرف تمام انواع NSAID پرهیز شود.

باید به خاطر داشت که آسپیرین و داروهای NSAID در بسیاری از داروهای ضد درد بدون نسخه وجود دارد . بنابراین پیش از مصرف دارو باید به دقت بر چسب آن خوانده شود. در صورت وجود شک به موجود بودن یا نبودن داروهای NSAID در داروی مصرفی، باید در مورد آن دارو با پزشک یا داروساز مشورت نمود. به عنوان جانشین این داروها می توان از استامینوفن (Tylenol) استفاده کرد ولی پیش از مصرف باز هم باید نظر پزشک را جویا شد.

در صورت وجود هر نوع واکنش دارویی به ویژه وقتی شدید است با پزشک مشاوره شود. در موارد وجود واکنش وخیم، جهت تشخیص و درمان این واکنش ممکن است نیاز به پزشک ایمونولوژیست یا آلرژیست باشد.

 


برچسب‌ها:
|+| نوشته شده توسط در ۱۳٩٢/٩/٤ و ساعت ۱۱:٥٥ ‎ق.ظ  نظرات ()