توصیه هایی برای سلامتی

در تمام رهنمودهایی که از سوی سازمان های مختلف مراقبت از سلامت و بهداشت سراسر جهان انتشار یافته است، 7 نکته اصلی زیر وجود دارد:


1- از غذاهای مختلف استفاده کنید. این کار سبب می شود تا مقدار کافی کالری، پروتئین و الیاف ( فیبرهای گیاهی) و نیز ویتامین ها، املاح معدنی و سایر مواد مغذی لازم وارد بدن شود.

2- وزن خود را کنترل کنید. وزن باید بر حسب سن، جنس و ساختمان بدن در محدوده توصیه شده حفظ شود. چاقی عبارت است از اضافه وزن به مقدار بیش از 20% وزن طبیعی.

3- از رژیم کم چربی و کم کلسترول استفاده کنید. مناسب آن است که حدود 30% کالری روزانه از چربی به دست آید و چربی اشباع شده کمتر از 10% کالری روزانه را فراهم آورد. در صورت امکان مصرف چربی های چند غیر اشباع را به چربی های اشباع ترجیح دهید.

4- از سبزی ها ، میوه ها و غلات به فراوانی استفاده کنید. این خوراکی ها سرشار از مواد مغذی، الیاف و کربوهیدرات(قند) های مرکب بوده و مقدار چربی آنها پائین است. بیش از نیمی از کالری روزانه باید از کربوهیدرات ها به دست آید و 80% این مقدار کالری باید از کربو هیدرات های مرکب تامین شود.

5- در مصرف قند اعتدال پیشه کنید. کالری قند بالاست و بغیر از ناراحتی های دیگری که به وجود می آورد سبب پوسیدگی دندان می شود.

6- در مصرف نمک میانه رو باشید مصرف مقدار زیاد نمک سبب افزایش احتمال ایجاد فشار خون می گردد. در غذاهای آماده، غالباً میزان نمک  یا سایر شکل های سدیم بالا است.

7- نرمش کنید و از الکل دوری نمایید.


برچسب‌ها: سلامتی
|+| نوشته شده توسط در ۱۳۸٩/٦/۳٠ و ساعت ۳:٠٥ ‎ب.ظ  نظرات ()