غذای گیاهی، غذای خوب

مهم ترین سهم گیاهان در سلامت انسان، از کیفیت غذاهایی که میخوریم و سلامت دستگاه گوارش مشخص می شود. غالبا تنها اختلاف واقعی میان سالاد گیاهی و گیاه دارویی در آن است که سالاد طعم و مزه بهتری دارد.


 بدن انسان برای تامین انرژی، رشد و حفظ بافت ها به بیش از 40 ماده مغذی نیاز دارد. تمامی مواد مغذی را می توان از جیره ای کاملاً متعادل بدست آورد وباید گفت که بسیاری از این مواد مغذی هم در گیاه دارویی وجود دارند و هم در گیاهانی یافت می شوند که به صورت غلات، سبزی یا میوه مورد استفاده قرار می دهیم. البته، استفاده از جیره ای متعادل، عامل اصلی سهیم در شیوه زندگی سالم است. استفاده از گیاهان دارویی به معنای نفی اهمیت استفاده از غذایی با کفیت بالا نیست. یک جیره غذایی متعادل از بخش های زیر تشکیل شده است:

1- آب

آب به عنوان فراوان ترین جزء بدن، در بقای حیات انسان اهمیت حیاتی دارد. آب، محیطی برای مایعات بدن مثل خون و لنف ایجاد می کند. در این محیط است که مواد مغذی به یاخته ها (سلول ها) انتقال یافته و مواد زاید و توکسین از درون سلول ها وارد این محیط های مایع شده و دفع می گردند.

2- کربوهیدرات ها

کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها یک گروه از اجزای جیره غذایی هستند که به آنها درشت مغذی Macronutrient می گویند و سوخت بدن به شکل کالری را تهیه می کنند. کربو هیدرات ها، منبع اصلی انرژی بدن به شمار می روند و به طور کلی می توان آنها را به دو دسته تقسیم کرد : کربوهیدرات های ساده مثل قند ها و کربوهیدرات های مرکب مثل نشاسته که در سیب زمینی و نان وجود دارد .

3- پروتئین ها

پروتئین ها از رشد بافت و ترمیم آن حمایت کرده و به تولید آنتی بادی ها، هورمون ها و آنزیم ها کمک می کنند که برای انجام تمام واکنش های شیمیایی بدن اهمیت دارند. منابع پروتئین جیره غذایی عبارتند از گوشت، ماهی،فراورده های شیر، ماکیان، حبوبات، مغزها (آجیل) و تخم مرغ

4- چربی ها

وجود چربی در جیره غذایی از اندام های درونی حفاظت می کند، انرژی فراهم می آورد ، بدن را در مقابل سرما عایق بندی می نماید و به جذب بعضی ویتامین ها توسط بدن کمک می کند.سه نوع چربی وجود دارد. چربی های اشباع شده که در گوشت، لبنیات و روغن نارگیل وجود دارد. چربی های تک اشباع که در روغن زیتون، بادام زمینی و روغن کانولا (کلزا) یافت می شوند و چربی های چند غیر اشباع که در ذرت، پنبه دانه، گل رنگ، سویا و روغن آفتابگردان وجود دارند.

یک گروه بسیار مهم از چربی های چند غیر اشباع، اسید های چرب ضروری (EFA) نامیده می شوند که مهم ترین آنها اسید آراشیدونیک ، اسید لینولئیک و اسید آلفا لینولنیک است. اسید لینولئیک و اسید آراشیدونیک اساس و پایه اسیدهای چرب ضروری امگا3 شمرده می شوند. وجود این چربی ها در جیره غذایی انسان ضروری است زیرا بدن انسان نمی تواند از سایر مواد مغذی، این چربی ها را به دست آورده یا بسازد. اسیدهای چرب ضروری برای ساخت غشای سالم سلولی، رشد عملکرد مناسب مغز و دستگاه عصبی و تولید ایکوزانوئیدها eicosanoid (ترومبوکسان ها، لکوترین ها و پروستاگلاندین ها) ضروری است.

اسید لینولئیک اصولا در دانه ها، مغزها(آجیل)، غلات و صیفی وجود دارد. اسید آلفا لینولنیک در برگ های سبز، فیتوپلانکتون و جلبک ها و بعضی دانه ها، مغزها و صیفی ها وجود دارد. اسید آراشیدونیک در گوشت یافت می  شود و اسیدایکوزاپنتاانوئیک اسید که از مهم ترین اسیدهای چرب ضروری امگا3 است در ماهی وجود دارد.

5- ویتامین ها و مواد معدنی

در جیره غذایی باید ریز مغذی های مهم مانند ویتامین و مواد معدنی موجود باشد. بدن به مقدار بسیار کم به این مواد نیاز دارد اما فقدان یا کمبود هریک از این مواد ممکن است سبب ایجاد بیماری های وخیم گردد.

6- الیاف غذایی

بدن انسان به الیاف غذایی نیز نیاز دارد که بخس غیر قابل هضم غذاهای گیاهی است. اگر میزان الیاف یا فیبر در جیره غذایی زیاد باشد از خطر بروز مشکلات مختلف معده و روده کاسته می شود و سلامت قلب و عروق فراهم می آید. وقتی دائما از جیره کاملا متعادل حاوی میوه تازه، سبزی، غلات و بعضی پروتئین های حیوانی استفاده شود، دیگر استفاده از مکمل های تغذیه ای لازم نیست. استفاده از مکمل های حاوی چند ماده مغذی ممکن است زمانی با ارزش باشد که امکان استفاده از غذای خوب فراهم نباشد و یا به عنوان مثال خانمی باردار باشد و یا انسان دچار بیماری شده، صدمه دیده و دچار استرس شدید بوده و یا زیر فشار جسمی شدید است.


برچسب‌ها:
|+| نوشته شده توسط در ۱۳۸٩/۱٢/٦ و ساعت ۱:۳۳ ‎ب.ظ  نظرات ()